Főoldal Ajánlom ismerősömnek Kapcsolat

eszközök:

A táplálkozásban segít a piramis - 1.rész
A piramis több ezer k?b?l áll, ugyan úgy, ahogy testünk is rengeteg sejtb?l épül fel. Ahogyan ezek az építmények dacoltak az id?vel szervezetünk is megbirkózhat a betegségekkel, ha helyesen táplálkozunk. Ebben segít a táplálkozási piramis.

A legalsó, a legnagyobb szint, amely az építmény alapját adja a rostokban gazdag gabonafélék. A második szinten a zöldség- és gyümölcsfélék, a harmadik szinten, a tej és tejtermékek valamint a húsok és húskészítmények, majd a zsiradékok következnek. A piramis csúcsán, a legkisebb arányban az édességek vannak.

Négy részes cikksorozatunkban utazást teszünk a piramis "belsejébe".

Sokan sokféleképp próbálták közérthet?en elmagyarázni az egészséges táplálkozásban a tápanyagok, élelmiszerek, nyersanyagok megfelel? arányát. Ennek egyik igen szemléletes módja a piramis, amely a terület nagyságával a mennyiségeket, a különböz? szintekkel a változatosságot és a mértékletességet ábrázolja. Ez a szimbólum 1992-ben indult világhódító útjára az Egyesült Államokból, néhány országban alkalmazkodva a helyi specialitásokhoz. Az elmúlt évtized új tudományos eredményei és a felhalmozott tapasztalatok szükségessé tették a táplálkozási piramis bizonyos kategóriáinak felülvizsgálatát. Az adagok helyett illetve mellett megjelent a napi, étkezésenkénti, heti, havi gyakoriság és az egyes szinteken belül is árnyaltabb lett a kép. És ami a legfelt?n?bb: a piramis alapzatát ma már nem a gabonafélék alkotják, hanem a mozgás.

Mozgás a táplálkozási piramis alapja?

Az ellentmondás csak látszólagos! Részben azt, hogy kinek mennyi energiára van szükséges sok minden befolyásolja, többek között a nem, az egyén fizikai aktivitása, valamint az életkor. Részben pedig az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás mellett megfelel? mozgásra is szükség van ahhoz, hogy számos betegség megel?zhet? legyen. A piramis legalsó sora a napi rendszerességgel végzett fizikai aktivitás (legalább 30 perc) fontosságát szemlélteti, és arra hívja fel a figyelmet, hogy találjuk meg az egyensúlyt a táplálkozás és a mozgás között!

Kenyér, rizs, tészta az alapokon?

Az Étrendi piramis-elv ábráján a piramis talapzatát sorában a legnagyobb mennyiségben fogyasztásra ajánlott gabona alapú, szénhidráttartalmú élelmiszerek (kenyér, pékáru, rizs, f?tt tészta) adják. Persze els?sorban a teljeskiörlés? lisztb?l készült termékekre kell gondolni. Ezek jó rost és B1 vitamin források is egyben. Vigyázat a szín ne tévesszen meg senkit! Lehet egy kenyér vagy zsemle barna a malátától is. Ebben az esetben csak több pénzt fizetünk érte, de semmivel sem egészségesebb terméket vásárolunk. Természetesen a rizs is els?sorban barna rizs. A gabonaféléknek legalább a fele teljeskiörlés? készítmény legyen, és naponta fogyasszuk ?ket. Általában 240-350g/nap közötti mennyiségr?l beszélünk. Egy vastagabb karéj fehérkenyér kb. 10dkg, egy szelet rostban gazdag kenyér 4-5 dkg.

Mint látható nem is nagyon nehéz betartani a piramis táplálkozási alapját. Ha közvetlen környékünkön nem található megfelel? barna kenyér, rizs, vagy rost dús lisztb?l készült tészta járjunk utána megfelel? beszerz? forrásnak, hiszen ezek nagyobb mennyiségben is eltarthatók. Na és persze napi 30 perc mozgás!
Nyomtatható változat

Megosztás a Facebook-on

Ajánlja a cikket
--- visszalépés ---
forrás: ma.hu
Ajánljuk


Most megy a TV-ben:

Küldj egy névnapi képeslapot



nevű ismerősödnek!

Kövess minket a Facebook-on is


Facebook oldalunkFacebook oldalunk megnyitása.

Felhőkép