Főoldal Ajánlom ismerősömnek Kapcsolat

eszközök:

Fitoterápia a stressz kezelésében
A tartósan fennálló krónikus stresszhatások súlyos mértékben károsíthatják az egészségi állapotunkat azáltal, hogy a szívm?ködésre, a mentális egészségre, és az immunrendszer folyamataira is negatívan hathatnak. A különböz? gyógynövények - orbáncf?, valeriána, kamilla, galagonya - kivonatainak segítségével is sokat tehetünk azonban a stressz csökkentéséért. Az enyhe nyugtató és stresszoldó hatással bíró gyógynövényeket els?sorban forrázatban, teaként vagy kivonatként alkalmazhatjuk. Miel?tt azonban ilyen kúrába kezdenénk, feltétlenül konzultáljunk háziorvosunkkal, hiszen egyéni túlérzékenység vagy más gyógyszerekkel történ? együttes szedés esetén kellemetlen mellékhatások is felléphetnek.

A stressz és negatív hatásai

A stressz az él?lény reakcióját, a stresszor pedig az ?t fenyeget? veszélyt jelenti. A rövid ideig tartó stresszhatásokra adott normális válaszreakciók közé tartozik a fokozott készültségi helyzet és az adrenalintermelés hirtelen megemelkedése, amelyet kés?bb kimerültség követhet. Ezek olyan természetes reakciók, amelyek els?dlegesen az életben maradást szolgálják mind az állatok, mind pedig az emberek esetében. Az említett folyamatok csak akkor járhatnak negatív, illetve káros következménnyel, ha a stresszhelyzet hosszabb id?n át is folyamatosan fennáll (krónikus stressz), megküzdési stratégiáink viszont nem bizonyulnak elegend?nek a kialakult szituáció kezelésére.

Káros stresszr?l akkor beszélünk, ha az állati vagy emberi szervezet már nem képes a helyzetnek megfelel?en reagálni az ?t ér? érzelmi vagy fizikai jelleg? veszélyekre.
A további, els?sorban pszichológiai jelleg? stresszhatások - ezek közé tartozik a munkahelyi bizonytalanság, tartós anyagi vagy státuszbeli lemaradás, a gazdaság kiszámíthatatlansága - szintén komoly stresszreakciót eredményezhetnek.

Az orvostudomány a lelki okokra visszavezethet? - úgynevezett pszichoszamatikus - betegségek hosszú sorát ismeri, melyek kialakulásában vagy el?rehaladásában az érzelmi tényez?knek meghatározó szerepe van. A káros stressz következtében ingerlékenység, izomfeszülés, a koncentrációképesség gyengülése vagy teljes hiánya, valamint többféle fizikai tünet, például fejfájás és felgyorsult szívverés alakulhat ki. A kutatási eredmények szerint a krónikus stressz a szívm?ködést a mentális egészséget, és az immunrendszer folyamatait is negatívan érintheti. A stressz további káros hatásairól korábbi cikkünkben b?vebben olvashat.

Fontos azonban azt is hangsúlyozni, hogy a stressz nemcsak negatívan, hanem pozitívan is befolyásolhatja életfolyamatainkat, amennyiben segíti a megváltozott körülményekhez történ? alkalmazkodásunkat: a stresszhatás ebben az esetben el?segíti a bels? er?források mozgósítását, ezáltal képessé tesz minket arra, hogy meg tudjunk felelni a minket ér? kihívásoknak és elérjük céljainkat.

Stresszoldás a gyógynövények segítségével

A gyógynövények különböz? kivonatainak és elkészítési módjainak segítségével is sokat tehetünk a stressz csökkentéséért. Az enyhe nyugtató és stresszoldó hatással bíró gyógynövényeket els?sorban forrázatban, teaként vagy kivonatként alkalmazhatjuk. El?nyös hatásaik között a stresszoldás mellett megemlítend? a görcsoldás és az enyhe altató hatás is. Mivel ezek a hatóanyagok sokszor a központi idegrendszer vagy a szív m?ködésére is hatnak, ezért csak nagyon óvatosan, az el?írásoknak megfelel?en alkalmazandók.

A fitoterápia korszer? lehet?ségei az alkalmazott természettudományok, a kísérleti és a klinikai orvostudomány módszerein alapulnak. Fontos azonban tudnunk, hogy a gyógynövények - különösen azok, amelyek a központi idegrendszer m?ködését befolyásoló hatóanyagokat tartalmaznak - nem "csodaszerek", csak helyes indokkal és helyes módszerrel alkalmazva gyógyítanak. Szakszer?tlen használatuk különböz? problémákhoz vezethet. Egyes gyógynövények együtt adása fokozhatja, illetve kiolthatja egymás hatását, ezért szakért? közrem?ködése szükséges. Amennyiben tehát bármilyen gyógynövényb?l nyugtató vagy stresszoldó hatású teát vagy készítményt fogyasztunk, azel?tt mindenképpen konzultáljunk kezel?-, vagy háziorvosunkkal.

Orbáncf?, valeriána, citromf?, levendula: nyugtatás és görcsoldás

Az orbáncf? virágjának, magjának f?zetét évszázadokon át használták nehezen gyógyuló sebek égési sérülések kezelésére. Az elmúlt id?szakban több klinikai vizsgálat kimutatta, hogy az orbáncf? xanton nev? hatóanyaga stimulálja az idegrendszert, ezáltal alternatívát kínál az eseti depresszió kezelésére.

A valeriána gyökerében lév? valeriánsav és különböz? illóolajok következtében nyugtató hatású, így álmatlanság, ingerlékenység, lehangoltság és stressz okozta lelki bántalmak esetén is alkalmazható. Egyaránt hatékony készítmény az elalvási zavarok, szorongásos-feszült állapotok, izgalmi állapot, valamint nyugtalanság esetén is. A növény legf?bb hatóanyaga a valeriánsav, amelynek izomrelaxáns és nyugtató hatása egyaránt több kísérletben bizonyított.

A citromf? a természetgyógyászat egyik legrégebben ismert és egyik legfontosabb növénye, melynek számtalan, kísérletekkel is igazolt hatásai közül els?k között a nyugtató hatását írták le már a 19. században. A citromf? stresszoldó hatásáért a növényben található illóolajok (citronellál, citrol) a felel?sek, de a leveléb?l készült tea is jó hatékonyságú ebb?l a szempontból.




A citromf?, az orbáncf?, és a valeriána mellett a közönséges levendula is bizonyítottan hatékony stresszoldó hatású vegyületeket tartalmaz (Fotó: South Dakota State University)

A közönséges levendula illóolajai, és teaf?zete szintén nyugtatólag hatnak a központi idegrendszerre. A növény olaja a feszült idegállapot esetén el?forduló izomfájdalmakat és izomgörcsöket enyhíti, de alkalmas migrén és ideges fejfájások leküzdésére is.

Kamilla és galagonya

A kamillavirágból készült tea gyulladásgátló hatása közismert, azt azonban már kevesebben tudják, hogy enyhe nyugtató- és ideger?sít? szerként is hatásos. A menstruációt megel?z? tünetek fokozott jelentkezése szoros összefüggésben állhat a túlterhelt életmóddal. A kamilla jól alkalmazható ebben a nehéz id?szakban, mert oldja a feszültséget, csökkenti a búskomorságot, s?t izomlazító hatása révén a menstruációs görcsök oldására is alkalmas.

Az egy- és a kétbibés galagonya a szív m?ködésén keresztül van jó hatással a stresszoldásban. A galagonya bizonyítottan jó szíver?sít? és szívnyugtató hatású, azáltal, hogy javítja a szív oxigénellátását. Jótékony hatással van a fáradt, túlterhelt, stresszben él? szívre. A növény hajtásának végéb?l készült teakeverék értágító és vérnyomáscsökkent? hatású is, ezért fogyasztása koszorúér-betegségek esetén is segít? hatású lehet. Az elmúlt húsz évben ugyanis több kereskedelmi forgalomban kapható galagonya tartalmú készítménnyel végeztek placebóval kontrollált dupla vak klinikai vizsgálatokat. Ezek kimutatták, hogy a flavonoidok a hiperozid a vitexin és a rutin jelent?sen javítják a szív oxigénellátását.

Egyéb tippek a stressz csökkentésére


Az alábbiakban összeállítottunk egy listát - a gyógynövények felhasználása mellett - a stresszel szembeni küzdelemben felhasználható praktikus tanácsokkal. Ezek betartása nem csak a krónikus stressz esetlegesen káros hatásait csökkenti, de fontos szereppel bír a mindennapi kiegyensúlyozottság szempontjából is.

Próbáljuk figyelni szervezetünk saját figyelmeztet? jelzéseit, amelyek a kimerültségr?l árulkodnak.

A stressz hatása alatt gyakran el?fordul, hogy nem étkezünk rendszeresen, és sietségünkben sokszor egészségtelen ételeket fogyasztunk. Ezen tudatosan kell változtatni, próbáljunk kiegyensúlyozott étrenden élni.

Aktívan mozogjunk naponta legalább harminc percet, a rendszeres testmozgás ugyanis stresszoldó hatású.

Próbáljuk a kávéfogyasztást a minimumra csökkenteni, és ne forduljunk a cigarettához a stressz csökkentése érdekében, a dohányzás ugyanis jelent?sen csökkenti az immunrendszer m?ködésének hatékonyságát.

Minden napra tervezzünk be egy kisebb pihen?t vagy relaxációt. Ez lehet olvasás, zenehallgatás, jóga vagy meditáció, esetleg egy meleg fürd?.

Osszuk be megfelel?en az id?nket, tervezzük meg a napokat és a heteket, azért, hogy ne kelljen rohannunk, ne sietnünk a mindennapokon.

A rohanó, stresszel és teljesítménykényszerrel teli világban fordítsunk több gondot az éjszakai pihenés, az alvás megfelel? körülményeinek biztosítására.
Nyomtatható változat

Megosztás a Facebook-on

Ajánlja a cikket
--- visszalépés ---
forrás: Lesley Bremness: Füveskönyv (Novotrade Kiadó, 1990)
Ajánljuk


Most megy a TV-ben:

Küldj egy névnapi képeslapot



nevű ismerősödnek!

Kövess minket a Facebook-on is


Facebook oldalunkFacebook oldalunk megnyitása.

Felhőkép