Főoldal Ajánlom ismerősömnek Kapcsolat

eszközök:

A transz-zsírsavak hatása a szív-, érrendszerre
Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás megvalósításához a növényi és állati eredet? zsiradékok 50-50 % arányú fogyasztása ajánlott. A margarinok is növényi eredet?ek , mégis ajánlatos mérlegelni, hogy melyik fajtáját válasszuk az étkezéshez és milyen mennyiségben. Mi ennek az oka ? Nézzük a tudományos magyarázatot !

A margarinok tartalmazhatnak transz-zsírsavakat. A transz-zsírsavak a zsírsavak transz izomerjei, mesterséges vegyületek. A transz-zsírsavak el?állítása során a folyékony növényi olajokat hidrogénnel vegyítik , majd magas h?fokra hevítik. Az eljárás eredményeként szilárd, könnyen kenhet? zsiradék jön létre. A transz-zsírok többször is felhasználhatók, szobah?mérsékleten eltarthatók. Ezeket a zsírokat az élelmiszeripar állagjavítóként és az eltarthatóság növelésére használja.
A hidrogénezett süt?olajokat a gyorséttermi láncok használják fel. Megtalálhatók még csipszekben, kekszekben, egyes margarinokban, fagyasztott leveles tésztákban, nugátkrémekben, zacskós levesekben, pattogatott kukoricában, kész apró süteményekben.
A transz-zsírokat tartalmazó élelmiszerek, ételek korlátozott fogyasztása ajánlott.
A gyakori, rendszeres fogyasztásuk a szív-, érrenszer károsodásához vezet.
Mivel a szervezetünk nem tudja lebontani ezeket a zsírokat, lerakódnak az érfalakon és károsítja azokat. A transzzsírsavak növelik a káros-LDL, és csökkentik a hasznos-HDL-koleszterin szintet. Gyakori, nagy mennyiség? fogyasztásuk fokozza az agyér-elmeszesedés, koszorú-ér betegségek, szívinfarktus kialakulásának kockázatát.
A táplálkozási ajánlások a transz-zsírsavak 1 %-os fogyasztását javasolják a napi élemiszer fogyasztásunkból származó energiából.
A szívbarát termékek megfelelnek ennek az elvárásnak, hiszen a szívbarát margarin gyakorlatilag nem, a majonéz pedig 1% alatti transz-zsírsav tartalmú.
Az élelmiszerek címkéjén minden esetben fel kellene t?ntetni a transz-zsírsav tartalmat / hidrogénezett növényi olaj /.
Az ajánlások betartásával és az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás fenntartásával sokat tehetünk szív-, érrendszerünk védelméért !!!
Tegyünk az egészségünkért !

Dormánné Szabó Brigitta dietetikus
Nyomtatható változat

Megosztás a Facebook-on

Ajánlja a cikket
--- visszalépés ---
forrás: evon.hu
Ajánljuk


Most megy a TV-ben:


Küldj egy névnapi képeslapot



nevű ismerősödnek!

Kövess minket a Facebook-on is


Facebook oldalunkFacebook oldalunk megnyitása.

Felhőkép